Držení těla a hyperextenze kolen

Kolena, kolena…
Video o tom, jak je kolenní kloub komplikovaná a dokonale navržená struktura, jste mohli vidět v jednom z mých nedávných příspěvků.
Teď se podívejte na obrázek dole. Vidíte se v něm? Pokud nevíte, často se stačí podívat na nějakou fotku, kde člověk hází sýr do objektivu a nevnímá, jak vlastně stojí.

Hyperextendované koleno, locked knee, klinicky „genu recurvatum“ atd.

S tímto problémem se člověk může i narodit a pak je to samozřejmě otázka i operací a náročné rehabilitace.
Často je to ale pouze důsledek hypermobility nebo chybějící kontroly nad tělem.

Proč je to problém?
Pokud firma staví panelák, staví ho tak, aby od základu bylo jedno patro nad druhým. Tak získává celá budova stabilitu. Nic nevybočuje, nic není třeba podepírat sloupy.
A podobně funguje i naše tělo. Kloub nad kloubem. Kotník, koleno, kyčel, rameno, hlava. Pokud dojde k vychýlení, musí okolní svaly a vazy pracovat přesčas, aby vše drželo na místě – z toho často pramení přetížení, kompenzace a pod.
Lidé žádný sloup nemají. Gravitace vždy působí přímo dolů. Necestuje, nekličkuje a chybí-li tělu kloubní a kostěná opora, tak trestá. Člověk nemusí být fyzik, aby si představil její působení, když se podívá na obrázek dole vpravo.

Co se při tomto postoji děje, je především časté přesunutí kloubní třecí plochy více dopředu, vlivem posunu stehenní kosti vůči holení. V přední části je potom vyvíjen nadměrný tlak váhy těla na menisky a chrupavky, naše tlumiče. Dostavuje se bodavá bolest pod češkou. Naopak zadní část kolene je „otevřená“, uvolněná, oba zkřížené vazy jsou v konstantním napětí a razantně se zvyšuje riziko jejich přetržení například při chybném dopadu z výskoku s nataženýma nohama, či rotačním pohybu. Extenzory kolene – svaly přední části stehna, jsou oslabené, četl jsem i pojem paralyzované. Zkrátka, nejsou třeba, když se člověk do kolene takto pověsí. Flexory – svaly zadní části stehna, jsou zase v podkolenní úponové části v neustálem napětí a natažení.
Často se přidává i tzv. „Sway back“ držení těla. Podsazená pánev (ne vždy), tlak v bederní páteři, nadměrná kyfotizace (vyhrbení) hrudní páteře, předsunutá hlava.
A to nemluvím o zatížení kyčlí, kotníků a dalších struktur.

Jako se vším, co se týká lidského těla, někdo takto bude stát, žít a sportovat celý život bez problému, někdo si koupí ortézu a bude vysmátý a někdo na to doplatí hůř. To už je otázka zatížení, aktivity, štěstí a tak dále.
Co ale vždy říkám je, že naším cílem by mělo být případná rizika minimalizovat. Ono…narovnat se není zase tak těžké.  A konkrétně toto se dá krásně kontrolovat.

Takže…kloub nad kloub. Držení těla je první linie obrany. Vždy a ve všem, co se týče pohybu.

1 thought on “Držení těla a hyperextenze kolen

  1. Hezký dobrý večer, Matěji. Děkuji za tento článek a bohužel Já mam tento problém a VELKÉ BOHUŽEL i náš prostřední syn 5 let. Nevím, jak u něho pracovat, aby se tohle změnilo, protože si právě stěžoval při chůzi, že ho bolí kolena, tak jsme byli na ortopedii a tam nám řekli , že má hypermobilitu a aby pořádně cvičil. Hotovo a tečka a zavřeli se za námi dveře, ale jaká aktivita a jaké cvičení nám už nikdo neřekl. Kterým směrem se máme vydat, aby aspoň náš syn se vyhnul tomu, co mám Já ? Zatím nemám úrazy, ale bolesti zad jsou má každodenní záležitost. Četla jsem před pár dny, že i Jóga není vhodná pro hypermobilní těla, že některé asány děláme víc než je zdrávo a tak už nevím, kterou sportovní aktivitu si vybrat, když každý říká něco jiného a Já potřebuji se svým tělem něco udělat. Po třech těhotenstvích a porodech a momentální nadváhou nevím vlastně čím začít?
    Předem děkuji za případnou reakci.

    S přáním pohodového večera s úsměvem Hanka m.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *